Även om professionell kunskap och tekniska färdigheter är viktiga för ledarskapet, är det också viktigt att ledarna har en hög kvot av emotionell intelligens. Forskning visar att chefer som har en stark EQ presterar bättre och bygger starkare teamkulturer.
Lär dig hur du kan utveckla ditt EQ med hjälp av de här tre strategierna.
Förstå dina egna känslor
Att förstå sina känslor är en grundläggande färdighet som kan hjälpa dig att hantera dem bättre. Du kan använda dina känslomässiga reaktioner för att avgöra om en viss handling stämmer överens med dina värderingar eller inte.
När du känner starka känslor, som ångest eller ilska, ta ett steg tillbaka och fundera på varför du känner på det här sättet. Detta kan hjälpa dig att hitta ett hälsosamt sätt att få utlopp för dessa känslor och förbättra din förmåga att förstå andras känslor. Detta kallas känslomässig empati.
Lär dig att hantera dina känslor
Att vara medveten om dina känslomässiga triggers är en bra början, men att lära sig att hantera dem tar tid och kräver övning. Överväg att föra dagbok och läsa böcker eller podcasts om hur du kan förbättra din emotionella intelligens.
Emotionell intelligens kräver att du kan fatta beslut i osäkra situationer. Istället för att dra förhastade slutsatser eller fatta beslut utan att tänka efter, ta dig tid att väga alternativen mot dina värderingar och principer.
När John till exempel talar till sitt team om sjunkande försäljningssiffror lyssnar han respektfullt på alla och avbryter dem inte upprepade gånger.
Bli mer medveten om dig själv
Att öva på känslomässig självreglering innebär att du lär dig att identifiera dina egna känslor, känna igen deras orsaker och hur du reagerar på dem. Denna färdighet kan hjälpa dig att undvika att överreagera på personer eller situationer som gör dig upprörd, vilket kan vara skadligt på arbetsplatsen.
Om John till exempel pratar med sitt team om en försäljningsminskning under det senaste kvartalet kan han lyssna på varje medlems åsikter utan att avbryta dem. Detta kommer att främja samarbete och respekt i gruppen.
Öva på känslomässig självreglering
Emotionellt intelligenta ledare förstår att det är viktigt att kontrollera sina egna känslor. De är medvetna om att de kan ha negativa känslor, som ilska och ångest. De vet hur de ska hantera dessa känslor så att de inte stör deras arbete.
När John träffar sitt team för att diskutera en besvikelse över kvartalets försäljningsresultat lyssnar han på sina kollegors åsikter utan att avbryta dem. Detta visar på ömsesidig respekt och hjälper teamet att nå en produktiv slutsats under mötet.
Utveckla känslomässig empati
Att utveckla känslomässig empati är avgörande för ledare och yrkesverksamma. Förmågan att förstå och uppskatta andras känslor hjälper till att bygga hälsosamma relationer, stärka moralen och öka produktiviteten.
Ett sätt att utveckla empati är att fördjupa sig i andra människors perspektiv och erfarenheter. Det kan innebära att du läser skönlitteratur av författare med olika kulturell bakgrund eller tittar på TV och filmer som visar upp olika berättelser och karaktärer. Det innebär också att lyssna aktivt och ställa genomtänkta frågor för att bättre förstå andras synsätt.
Lär dig att kommunicera känslomässigt
Att lära sig att kommunicera sina känslor på ett effektivt sätt är en viktig del av emotionell intelligens. Det tvingar dig att vara ärlig mot dig själv och andra, vilket i sin tur leder till mer autentiska relationer.
Att dela känslor ger intrapersonella och interpersonella fördelar, som inre tillfredsställelse och lättnad, samt starkare sociala band. Forskning visar också att det är bra för hälsan att uttrycka känslor.
Men det kan vara skrämmande att öppna champagneflaskan med känslor och låta dem flöda ut. Det är frestande att hålla dem inne tills de spricker okontrollerat, vilket inte är bra för dig eller dina relationer.
Utveckla känslomässig flexibilitet
Att utveckla känslomässig flexibilitet innebär att lära sig att acceptera sina känslor och anpassa dem efter behov. När du t.ex. känner dig ledsen eller rädd kan det vara bra att lära sig att omfamna dessa känslor snarare än att undvika dem.
Emotionell intelligens kan göra dig till en mer effektiv ledare både på arbetsplatsen och i ditt privatliv. Börja bygga upp din emotionella intelligens genom att förbättra din självkännedom, empati och kommunikation. Försök sedan att tillämpa dina nya färdigheter i verkliga scenarier. Det kan ta tid, men resultaten är väl värda det.
Utveckla emotionell intelligens
Emotionell intelligens är en viktig komponent för ledarskap och yrkesmässig framgång. Att lära sig att hantera sina känslor kan hjälpa dig att arbeta med och motivera andra, hålla fokus på projekt och uppnå dina mål på jobbet och i livet.
För att förbättra din emotionella intelligens kan du be en pålitlig kollega, vän eller chef om feedback på hur de uppfattar din emotionella intelligens. Du kanske får höra några hårda sanningar, men det är värt det för att få insikt i hur andra människor uppfattar dig och dina styrkor.